Herman en Mireille zijn vertrokken

Met de fiets naar RomeWETTEREN - Vijf jaar geleden deed Herman De Wulf het ook al eens, toen trok hij met de fiets naar Santiago De Compostella. Gisteren vertok hij, samen met partner Mireille Bekaert naar Rome, een tocht van welgeteld 2135 kilometer. Vrienden, buren en familie namen afscheid van hen aan café 't Boerenparlement in Massemen.

Eerst volgde nog een lekker ontbijt met de supporters, kwestie van een beetje reserve te hebben, want 's avonds wou het koppel Bree bereiken (135km ver).

'Het zal voor ons beiden nog eens een gelegenheid zijn om dicht bij elkaar te zijn, en alles in ons hoofd eens los te maken'; vertelt Herman. 'Volgend jaar gaat een uitzonderlijk druk jaar worden dus het zal nodig zijn.

'We hebben Rome als bestemming gekozen omwille van de symboliek, als we daar, als alles goed gaat tenminste, binnen vier weken op het Sint-Pietersplein zullen staan, dat zal een zeer emotioneel moment worden. Trouwens, iedereen kan het wel eens gebruiken om onder de poort der vergiffenis te wandelen'; lacht Herman.

De eerste dagen van de tocht zullen Mireille en Herman door Nederland fietsen, ze willen kost wat kost de Ardennen vermijden, want dat is, zeker in het begin, niet te onderschatten met fietsen van respectievelijk 40 en 50 kilo. Niet vergeten dat ze ook nog over de Alpen en de Appenijnen moeten. Vooral de Adelbergpas met een hellingspercentage van 10 % wordt gevreesd.

Het afscheid verliep bij sommige familieleden met de nodige traantjes, de eerste kilometers reed Marcel, een trouwe kompaan van WTC Lambroek met de avontuurlijke fietsers mee.

Als alles volgens plan gaat; bevindt het koppel zich rond 24 juli in de regio van Ravenna. Vriend des huizes Karel Backx is daar dat moment ook, en het kan zijn dat hij een eindje met hen meefietst. Sterker nog, ook onze burgervader Alain Pardaen is daar die periode met vakantie. Ook hij heeft beloofd om een stukje mee te fietsen.

Normaal gezien komen Herman en Mireille op het Sint-Pietersplein aan rond 2 augustus, dan blijven ze drie dagen in de stad, vervolgens keren ze terug naar Wetteren.

Het koppel heeft ook een blog gemaakt waar je hun avonturen kan op lezen, ook zullen er regelmatig foto's op verschijnen. De blog kan je bereiken door hier te klikken.