Wielertoeristenclub Lambroek fiets 750km dwars door Vlaanderen

MASSEMEN - Voor dag en dauw vertrokken zeventien leden van wielertoeristenclub Lambroek woensdagmorgen in Massemen voor hun eerste Ronde Van Vlaanderen . Op vijf dagen tijd worden ruim 750 kilometer afgelegd door de vijf Vlaamse Provincies. Meteen de aanloop naar de viering van de twintigste verjaardag van de club volgend jaar.

,,Maanden geleden al liep Sylvain Van Woensel met het idee rond om met de club een Ronde Van Vlaanderen te rijden, maar het enthousiasme was aanvankelijk niet echt groot'', weet Freddy De Geest, voorzitter van de WTC Lambroek.

,,Uiteindelijk zijn we toch aan zeventien kandidaten geraakt. De oudste van het gezelschap, Willy Goossens, is er 64, terwijl Inge Leys, de jongste deelnemer, net twintig is. In vijf dagen rijden we de vijf Vlaamse provincies door. Iedere streek heeft zijn eigenheid en zijn tradities en dat maakt deze ronde de moeite om te rijden. Het West-Vlaamse Diksmuide, Gaasbeek in Brabant met het wondermooie kasteel, Kanne in Limburg aan de Nederlandse grens en Beerse in Antwerpen vormen de tussenstops. Daar logeren we in hotels. Vanuit Beerse gaat het weer naar Massemen. De langste tocht is die tussen Gaasbeek en Kanne over een afstand van 170 kilometer, maar onze wegkapiteins zullen zorgen voor een fietsvriendelijk tempo.''

,,We doorkruisen op onze tocht de Vlaamse Ardennen met de Kluisberg en de Hotondberg, het Zoniënwoud, het Hageland, de Kempen en de Scheldevallei. Alles samen ruim 750 kilometer op de fiets'', omschrijft Freddy De Geest de tocht.

Mijlpaal
,,Deze vijfdaagse moet een mijlpaal worden in de geschiedenis van onze club. Volgend jaar zijn we twintig jaar jong en dan vieren we feest. Deze tocht heeft enkel kans op slagen dankzij Sylvain de Sinjoor, onze volger en mecanicien Antoine en André Raes die ons de volgwagen ter beschikking stelt'', gaat Freddy De Geest verder. De fietsroute die WTC Lambroek rijdt, is de Vlaanderen Fietsroute , een initiatief van Toerisme Vlaanderen . Het traject is volledig bewegwijzerd. De route vormt een lus, zodat er op elk punt kan gestart worden. Er zijn heel wat arrangementen uitgewerkt waarbij fietsers van hotel naar hotel kunnen rijden en er zijn ook trekkershutten voorzien.