Ze zijn er !

Ze zijn erWETTEREN - Herman De Wulf en Mireille Bekaert hebben hun fietstocht van Massemen naar Rome tot een goed einde gebracht. Ze vertrokken op zondag 10 juli voor een tocht van 2.178 kilometer. Niet mis als je bedenkt dat je de Alpen, de Appenijnen en de heuvels van Toscane over moet, en dat met een zwaarbeladen fiets, want de meeste overnachtingen deden ze in hun tentje. Maar eind goed, al goed. Deze namiddag om 16u30 stonden ze op het Sint-Pietersplein in Vatikaanstad, Rome. Incarico compiuto! (Opdracht volbracht).

Herman: 'Deze morgen waren we om kwart voor 9 al aan het fietsen. Zonder af te spreken of te plannen, maar het was alsof we allebei hetzelfde aanvoelden. We wilden zo vlug mogelijk deze laatste etappe achter de rug hebben. Er hing een bepaalde sfeer in de lucht, moeilijk te omschrijven. Toch moesten er nog 95 km afgehaspeld worden. En weer zaten er pittige kuitenbijters in. Voeg daarbij de loodzware hitte (boven de 30°) en de slechte asfaltwegen het steeds drukker wordend verkeer en je hebt een ideale cocktail om terug een zware rit te hebben. Toch hadden we vandaag een ander gevoel...dit waren echt onze laatste kilometers.'

Mireille: 'Morgen is het gedaan', hebben we meer dan eens tegen mekaar gezegd, 'vanaf morgen ligt alles achter ons'. Maar wat we gezien hebben met onze ogen, gevoeld hebben tijdens onze ritten, gedeeld hebben met anderen en samen, is met geen woorden te beschrijven of in een foto weer te geven. Dit zit op onze eigen harde schijf voor altijd. Rond 16 uur reden we dan echt het voorgeborgte van Rome binnen, en ineens zag ik de koepel van het vatikaan, eerst een klein bolletje, dan wat groter en ineens weer weg doordat het fietspad ervan wegdraaide.

Mijn hart begon echt sneller te slaan en ik denk dat ik ook voor Herman mag spreken. Toen we uiteindelijk in het drukke stadsverkeer terecht kwamen leidde de GPS ons feilloos naar het St. Pietersplein en voor ik het wist stonden we met ons fietsje voor het immense Vatikaan, de klok sloeg halfvijf. Wat een gevoel! Dit is iets wat wij alleen konden voelen maar de foto spreekt denk ik boekdelen. Nu rest ons enkel nog het nagenieten, van onze reis en van Rome. Nogmaals iedereen heel erg bedankt om ons zo massaal te volgen en te steunen.

Tot zondag... In de Parking en het Boerenparlement (Oogststoet)! Tot maandag op de gemeente! Tot dinsdag op de bank en in de winkel.'

Je kunt het volledige verslag van Herman en Mireille volgen als je hier klikt. Dinsdagavond stond de teller van mensen die hen opvolgen op hun blog op 5.117.