Herman en Mireille gaan de laatste week van hun pelgrimsfietstocht in

Herman en Mireille op weg naar SantiagoWETTEREN - Herman De Wulf en Mireille Bekaert hebben inmiddels de tweede week van van hun pelgrimsfietstocht naar Santiago De Compostela afgesloten. Hun teller staat ondertussen op 1.545 kilometer, dat betekent nog 644 kilometer te gaan.

Vrijdag staken ze de Spaanse grens over. Momenteel zitten ze in de omgeving van het Spaans-Baskische stadje Guernica (Gernika in het Baskisch). Dit plaatsje werd tijdens de Spaanse Burgeroorlog, op 26 april 1937, door de Duitse Luftwaffe platgebombardeerd. Het bombardement was bedoeld om de de Basken, die aan de zijde van de republikeinen streden, op de knieën te dwingen. De Baskische autonome regering meldde dat er 1.654 doden en 889 gewonden gevallen waren, onder hen heel wat kinderen. Het duivelse plan was uitgewerkt door Franco en Adolf Hitler. Pablo Picasso legde later dat jaar deze gruwelijke gebeurtenis vast op het wereldberoemde schilderij 'Guernica' (3,49 m hoog en 7,76 m breed). Het doek hangt momenteel in het Museo Reina Sofía in Madrid.

De voorbije week was geen lachertje voor Mireille en Herman. Niet alleen de hoogteverschillen, maar ook de loden hitte van om en bij de 40 graden heeft hen de laatste dagen al parten gespeeld. 'Met een fiets van 20 kg en daarop nog eens 20 à 25 kg bagage is dat echt geen kattenpis' volgens Herman. Gelukkig passeerden ze nu en dan een klaterend riviertje waar ze konden pootjebaden en hun bandana's verfrissen.

Ondertussen zijn ze ook al heel wat landgenoten tegengekomen, o.a. de Lotto wielerploeg die in het Baskenland aan het trainen was. De dorpjes die ze voorbijrijden beschrijven ze als pareltjes. Zoiets zie je niet wanneer je met de wagen langs één of andere snelweg naar het zuiden zoeft.

Het volledige relaas van de avontuurlijke (maar zware) fietstocht van het Massemse koppel kun je lezen als je hier klikt.