Mireille en Herman zijn een week onderweg

Week onderwegWETTEREN - Mireille Bekaert en schepen Herman De Wulf (allebei 56) vertrokken vorige week vrijdag van uit feestzaal Parking in Massemen voor een tocht per fiets die hen na 23 dagen in Santiago De Compostela zal brengen. Ondertussen zijn ze een week onderweg en hebben 807 van de totale afstand van 2.189 kiliometer afgelegd.

12 juli: De eerste rit ging van Massemen naar Beaumont in de provincie Henegouwen (108 km). De wind was het fietsende koppel gunstig gezind zodat ze om 16u30 reeds ter bestemming waren. De eerste camping waar ze de nacht doorbrachten was een serieuze tegenvaller, heel mooi gelegen, maar ze moesten douchen met een wasknijper op de neus.

13 juli: Van Beaumont naar Attigny (FR), een rit van 110 kilometer. De spieren werden voor de eerste maal getest, want op het parcours lagen hellingen die serieuze kuitenbijters bleken te zijn en waar de snelheid afnam tot 10 km/uur of minder. Dat werd dan goedgemaakt in de afdalingen waar vlotjes 50 kilometer per uur of meer gehaald werd. In heel wat dorpjes onderweg werden de voorbereidingen getroffen voor 'quatorze juillet', de nationale feestdag in Frankrijk.

14 juli: Vandaag ging de tocht van Attigny naar Epernay (88 km). 's Nachts werden onze Massemenaars gewekt door hevige knallen van vuurwerk dat afgeschoten werd op enkele honderden meter van hun tent . Vanaf Reims tot Epernay werden de graanvelden geruild voor wijngaarden en de zachte glooiingen door afdalingen en stevige klimmetjes. En wat dacht je dat er die avond gedronken werd in Epernay? Champagne natuurlijk!

15 juli: Een rit van 113 kilometer op het programma, van Epernay naar Troyes. Toen ze 's morgens hun mondvoorraad gingen opslaan in een lokale supermarkt hoorden ze Vlaams praten, maar ze gingen er niet verder op in. Toen ze echter een halfuurtje later langs de oevers van de Marne fietsten hoorden ze van op een boot iemand roepen 'daar zijn de Massemenaren'. Bleek dat de man de opschriften op de T-shirts van Mireille en Herman gelezen had. De wondermooie Champagnestreek werd stilaan terug geruild voor eindeloze korenvelden.

16 juli: De langste etappe op het traject, van Troyes naar Vézelay (123 km). De glooiingen werden hellingen en de zon begon meer en meer haar best te doen. Onderweg werd even halt gehouden om onder een sproeier van een aardappelveld afkoeling te gaan zoeken. Het koppel trakteerde zichzelf door de nacht door te brengen in het zachte bed van een hotelletje i.p.v. in de tent.

17 juli: Van Vézelay naar Pouilly s/Loire (83 km), gekend van de Pouilly Fumé. De graanvelden worden stilaan afgewisseld met een stukje bos. Herman kon bijna geen korenvelden meer zien. De GPS loodst de fietsers feilloos naar hun bestemming maar stuurt hen bijwijlen over stukken onverharde weg met een serieus stijgingspercentage, niet van de poes dus! Onderweg een internationaal gezelschap van fietsers tegengekomen. Eén van hen fietste van Istanbul naar Londen, meer dan 7000 km (wel zonder bagage).

18 juli: Pouilly s/Loire – St. Amand Montrond (88 km). Dag op dag één week geleden was hier de aankomst van de Ronde van Frankrijk. Mireille waande zich even de gele truidrager.

19 juli: St. Amand Montrond – Fougères (94 km). De voorbije nacht wakker geworden van de kletterende regen, maar 's morgens was alles droog. Zalig fietsen, want de regen had verkoeling meegebracht. Op de camping in Fougères werden de fietspelgrims ontvangen door een Vlaamse dame uit Oudenaarde die er woont en werkt.

Zo, de eerste fietsweek zit erop, nog 1.382 kilometer te gaan! Het volledige relaas van de fietstocht van Mireille en Herman kun je lezen als je hier klikt.