Mireille en Herman per fiets op weg naar Santiago De Compostela

Santiago de Compostela 1WETTEREN - Mireille Bekaert en schepen Herman De Wulf fietsten in 2011 al eens van Massemen naar Rome. Dit jaar kiezen ze een andere richting, van Massemen naar Santiago De Compostela in Spanje (2.200 kilometer). Deze morgen vertrokken ze aan Feestzaal Parking waar ze vooraf vrienden en familie uitgenodigd hadden om samen het ontbijt te gebruiken en hen uit te wuiven.

Herman deed deze pelgrimstocht met de fiets eerder al in 2006 langs de Via Turonensis en de Camino Francès, de traditionele route via Roncesvalles en steden zoals Burgos en León. Mireille en Herman kozen nu voor de via Lemovicensis, de route via Vézelay en Limoges. De route loopt in Frankrijk ook nog langs Reims, Troyes en Perigueux. Ze maken er een aangepaste versie van omdat ze in Spanje kiezen voor de Camino del Norte, een alternatieve route langs de noordkust van Spanje, via steden zoals San Sebastian, Bilbao, Santander en Oviedo.

Herman: 'We hopen na 23 fietsdagen en ongeveer 2.200 km fietsplezier aan de poort te staan van de kathedraal van Jacobus van Compostela. De route werd uitgestippeld langs campings. Tent en bagage gaan mee waardoor we elk 20 à 25 kg extra op de fiets moeten meesleuren. Overnachtingen werden niet vooraf geboekt. De dagelijkse afstand varieert tussen 85 en 115 kilometer. De eerste rit gaat naar Solre-Saint-Géry (105 km) , iets voorbij Beaumont (ten zuiden van Charleroi).

Aan deze fietstocht is geen speciaal doel gekoppeld. Toch blijft een bedevaart naar Compostela iets magisch hebben. Na een bijzonder druk en gespannen jaar van verkiezingen, een politieke doorstart, nu als Schepen voor Stadsontwikkeling, bevoegd voor belangrijke dossiers op het vlak van ruimtelijke planning, mobiliteit, economie en Wetteren aan de Schelde, komt deze sabbatmaand op het gepaste ogenblik. Het wordt een maand van afstand nemen van de dagelijkse bekommernissen en van het helse ritme waarin we leven om terug rust te vinden. Wat op de rem gaan staan en beseffen dat het leven zoveel meer is dan dossiers afhandelen en vergaderingen afwerken.'

Je kunt de belevenissen van Mireille en Herman volgen op hun blog die ze dagelijks zullen bijwerken. Ook wij zullen regelmatig verslag uitbrengen over hun niet alledaagse fietstocht.